- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Uncategorised
Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych podjął decyzję o kontynuacji Programu dofinansowania zakupu aparatów słuchowych przez członków Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej 2019, który pierwotnie zaplanowany był na okres do dnia 31 sierpnia 2019 roku. Program będzie realizowany do momentu wyczerpania przeznaczonych na ten cel środków finansowych, nie dłużej niż do końca 2019 r.
Na podstawie art. 19d oraz w związku z art 19 ust. 1 ustawy o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (tekst jednolity: Dz. U. 2018 r. poz. 276 ze zm.) Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych wdrożył Program dofinansowania zakupu aparatów słuchowych dla członków Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej, którego założenia zostały udostępnione osobom uprawnionym na stronie internetowej Urzędu: www.kombatanci.gov.pl.
W latach 2017-2018 Szef Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych przy pomocy swoich służb wdrożył i zrealizował program dofinansowania zakupu aparatów słuchowych przez członków Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej. Mając na uwadze pozytywne skutki dotychczasowego programu w sferze poprawy jakości życia osób szczególnie zasłużonych w walce o odzyskanie niepodległości i suwerenności Ojczyzny, została podjęta decyzja o kontynuacji tej formy pomocy w 2019 roku. Poniżej przedstawiamy do zapoznania się zasady Programu obowiązujące od 4 stycznia 2019 roku.
O pomoc pieniężną przyznawaną na podstawie Programu dofinansowania zakupu aparatów słuchowych dla Kombatantów mogą ubiegać się tylko osoby posiadające uprawnienia kombatanckie, wskazane w art. 1 ust. 2 lub art. 2 pkt 2, 4-6 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach (tekst jednolity Dz. U. z 2018 r. poz. 276 ze zm.).
Zasady:
- Pomoc pieniężna na zakup aparatu słuchowego/aparatów słuchowych przyznawana jest decyzją Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych na wniosek osoby uprawnionej.
- Osobami uprawnionymi do korzystania z Programu są członkowie Korpusu Weteranów Walk o Niepodległość Rzeczypospolitej Polskiej, o których mowa w art. 6 ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego (t.j. Dz. U. z 2018 r. poz. 276 ze zm.).
- Pomoc może być przyznana na dofinansowanie zakupu jednorazowo maksymalnie dwóch aparatów słuchowych - w przypadku niedosłuchu obustronnego (po jednym aparacie na każde ucho).
- Program będzie trwał do dnia 31 grudnia 2019 roku lub do dnia wyczerpania przeznaczonych na jego realizację środków finansowych (jeżeli nastąpi to wcześniej).
Założenia:
- Spełnienie kryterium dochodowego:
- dla osoby prowadzącej samodzielne gospodarstwo domowe – dochód netto nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 440% najniższej emerytury ogłaszanej przez Prezesa ZUS, tj. 4840 zł netto,
- dla osoby prowadzącej wspólne gospodarstwo domowe – dochód netto nie przekracza kwoty stanowiącej równowartość 300% najniższej emerytury ogłaszanej przez Prezesa ZUS, tj. 3300 zł netto na osobę w rodzinie.
- Konieczność załączenia do wniosku:
- faktury VAT uwzględniającej dofinansowanie z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł wystawioną w terminie do 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu lub faktury pro forma lub kosztorysu uwzględniającego dofinansowanie z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł wystawionego w terminie do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu,
Faktura VAT, pro forma lub kosytorzs muszą być wystawione na imię i nazwisko wnioskodawcy. - dokumentu potwierdzającego wysokość dochodu wnioskodawcy/rodziny wnioskodawcy wystawionego w terminie do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu. Termin 3 miesięcy nie dotyczy dokumentów potwierdzających aktualną wysokość świadczeń o charakterze stałym, takich jak: emerytura, zasiłek stały itp.
- aktualnej kopii zlecenia na zaopatrzenie w aparat słuchowy/aparaty słuchowe potwierdzonej przez Narodowy Fundusz Zdrowia.
- faktury VAT uwzględniającej dofinansowanie z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł wystawioną w terminie do 12 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu lub faktury pro forma lub kosztorysu uwzględniającego dofinansowanie z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł wystawionego w terminie do 3 miesięcy przed złożeniem wniosku o przyznanie pomocy w ramach Programu,
Dofinansowanie przyznawane jest w wysokości do 100% różnicy pomiędzy ceną całkowitą aparatu słuchowego/aparatów słuchowych a dofinansowaniem z NFZ, PFRON, PCPR, OPS lub innych źródeł, ale nie więcej niż 5 000 zł brutto za jeden aparat.
Przy ustalaniu wysokości przyznanego dofinansowania będzie uwzględniana pomoc udzielona przez Szefa Urzędu na zasadach ogólnych na ten sam cel (zakup aparatu/aparatów słuchowych) w roku 2017 i 2018. O tę kwotę będzie pomniejszana wysokość dofinansowania przyznawanego na podstawie Programu na 2019 r.
Przyznana pomoc pieniężna przekazywana będzie na rachunek bankowy sklepu, który będzie realizował zlecenie na zaopatrzenie – wg faktury pro forma. Natomiast w przypadku faktury VAT przyznana pomoc pieniężna przekazywana będzie wnioskodawcy, który wcześniej dokonał zakupu aparatu/aparatów i poniósł koszty na wskazany przez niego rachunek bankowy.
Dofinansowanie w ramach Programu na 2019 r. nie może być przyznane dla osób, które skorzystały z Programu na 2017 r. i 2018 r.
Zachęcamy weteranów, którzy do tej pory nie występowali o dofinansowanie zakupu aparatów słuchowych do składania wniosków. Będą one rozpatrywane w ramach Programu, na zasadach w nim określonych, według kolejności zgłoszeń. O ewentualnym zakończeniu naboru wniosków przed 31 grudnia 2019 r. zostaną Państwo powiadomieni oddzielnym komunikatem na stronie internetowej: www.kombatanci.gov.pl.
Do pobrania dokumenty:
- Wniosek o przyznanie pomocy pieniężnej na dofinansowanie zakupu aparatów słuchowych dla CZŁONKA KORPUSU WETERANÓW WALK O NIEPODLEGŁOŚĆ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ na podstawie faktury PRO FORMA
- Wniosek o przyznanie pomocy pieniężnej na dofinansowanie zakupu aparatów słuchowych dla CZŁONKA KORPUSU WETERANÓW WALK O NIEPODLEGŁOŚĆ RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ na podstawie faktury VAT
- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Uncategorised
Kombatanci oraz inne osoby uprawnione, jak również wdowy i wdowcy pozostali po tych osobach, którzy znajdą się w szczególnie trudnej sytuacji losowej, materialnej czy zdrowotnej, mogą ubiegać się o przyznanie doraźnej lub okresowej pomocy pieniężnej ze środków budżetowych pozostających w dyspozycji Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych.
Doraźna pomoc pieniężna może zostać przeznaczona na dofinansowanie kosztów bieżącego utrzymania, leczenia, zakupu leków, środków higieny i pielęgnacji (wraz z leczeniem sanatoryjnym i rehabilitacyjnym itp.), opieki pielęgnacyjnej, zakupu sprzętu ortopedycznego, środków pomocniczych itp., dostosowania pomieszczeń mieszkalnych do potrzeb osoby niepełnosprawnej, wsparcia w przypadku zaistnienia zdarzeń losowych (konieczność poddania się operacji ratującej życie, kradzież, pożar, klęska żywiołowa lub inne).
Okresowa pomoc pieniężna może zostać przyznana kombatantom, na okres nie przekraczający 6 miesięcy. Warunkiem jest uzyskiwanie dochodu na osobę w gospodarstwie domowym osoby wnioskującej, nieprzekraczającego najniższej emerytury ogłaszanej w Monitorze Polskim przez Prezesa ZUS (tj. od 1 marca 2019 roku - 1100 zł na osobę w rodzinie).
Osoba potrzebująca pomocy może zwrócić się o nią bezpośrednio do Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych lub też za pośrednictwem innych organów administracji albo stowarzyszenia kombatanckiego.
Własnoręcznie podpisany wniosek o pomoc pieniężną, z wyraźnym określeniem przeznaczenia środków pieniężnych, powinien zawierać:
- prośbę kombatanta lub innej osoby uprawnionej o udzielenie pomocy (w przypadku zwracania się o tę pomoc za pośrednictwem stowarzyszenia niezbędna jest pisemna zgoda kombatanta na występowanie stowarzyszenia w jego imieniu),
- kserokopię zaświadczenia o uprawnieniach kombatanckich lub o uprawnieniach wdowy lub wdowca po kombatancie,
- kserokopię dowodu osobistego,
- dokumenty zawierające aktualne informacje na temat stanu zdrowia oraz sytuacji rodzinnej i materialnej osoby zwracającej się o pomoc (np. odcinek renty lub emerytury, wyciąg z rachunku bankowego; w przypadku dzieci uczących się zaświadczenie o kontynuacji nauki - nie starsze niż 6 miesięcy) własne oraz współmałżonki/a, zaświadczenie o niepełnosprawności/inwalidztwie, zaświadczenia o stanie zdrowia, wypisy ze szpitala (karty szpitalne), zaświadczenie lekarskie,
- jeśli zaistniała taka sytuacja: zaświadczenie z Urzędu Gminy o stratach poniesionych w wyniku klęski żywiołowej, pożaru itp. bądź inne dokumenty potwierdzające zdarzenie lub trudną sytuację).
Dodatkowe załączniki do wniosku:
- Osoba ubiegająca się o dofinansowanie zrealizowanego zakupu sprzętu ortopedycznego, środków pomocniczych, odpłatnego leczenia operacyjnego itp. powinna załączyć imienną fakturę VAT za zakupiony sprzęt (wykonaną usługę).
- Osoba ubiegająca się o dofinansowanie planowanego zakupu, odpłatnego leczenia itp. powinna załączyć fakturę Pro Forma (kosztorys) oraz zlecenie lekarskie bądź zaświadczenie lekarskie wskazujące na konieczność zaopatrzenia lub podjęcia leczenia.
Pomoc pieniężna dla kombatantów i ofiar represji
Kombatantom oraz ofiarom represji, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, zdrowotnej oraz w związku z zaistnieniem zdarzeń losowych, może być przyznana pomoc pieniężna jednorazowa lub okresowa.
Pomoc pieniężna przyznawana jest, w drodze decyzji administracyjnej, przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, na wniosek osoby uprawnionej.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana w szczególności na częściowe pokrycie kosztów zakupu wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego lub wyrobów medycznych, dostosowanie pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju niepełnosprawności (wniosek - DOC / PDF).
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana, jeżeli:
- dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza kwoty odpowiadającej 220% najniższej emerytury, ogłaszanej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 94 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 39), zwanej dalej „najniższą emeryturą”. Aktualna wysokość kryterium dochodowego: 2 420 zł.
- dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 150% najniższej emerytury, tj. 1 650 zł.
- dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 300% najniższej emerytury, tj. 3.300 zł w przypadku gdy wnioskodawca:
- pobiera rentę inwalidy wojennego lub wojskowego,
- jest osobą całkowicie niezdolną do pracy i do samodzielnej egzystencji.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana do wysokości 150% najniższej emerytury, tj. do kwoty 1.650 zł, przy czym pomoc przeznaczona na częściowe pokrycie kosztów zakupu wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego, wyrobów medycznych lub dostosowanie pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju niepełnosprawności może być przyznana do wysokości 300% najniższej emerytury, tj. do kwoty 3 300 zł.
Pomoc pieniężna jednorazowa jest przyznawana nie częściej niż raz na 12 miesięcy.
Pomoc pieniężna okresowa może być przyznana w szczególności na zaspokojenie potrzeb bytowych i ochronę zdrowia w przypadku długotrwałej choroby powodującej wzrost kosztów utrzymania, zakupu leków, środków opatrunkowych oraz dojazdów do zakładów leczniczych na zabiegi medyczne i rehabilitacyjne, opłacenie pomocy pielęgnacyjnej niezbędnej z uwagi na wiek oraz stan zdrowia (wniosek - DOC / PDF).
Pomoc pieniężna okresowa może być przyznana, jeżeli:
- dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza kwoty odpowiadającej 150% najniższej emerytury, tj. 1.650 zł;
- dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 100% najniższej emerytury, tj. 1.100 zł.
Pomoc pieniężna okresowa może być przyznana do wysokości 100% najniższej emerytury miesięcznie, tj. do kwoty 1100 zł miesięcznie.
Pomoc pieniężna okresowa jest przyznawana na okres do 6 miesięcy i nie częściej niż raz na 12 miesięcy.
Pomoc pieniężna dla wdów i wdowców po kombatantach i ofiarach represji
Wdowom i wdowcom po kombatantach oraz ofiarach represji, znajdującym się w trudnej sytuacji materialnej, zdrowotnej oraz w związku z zaistnieniem zdarzeń losowych, może być przyznana jednorazowa pomoc pieniężna.
Pomoc pieniężna przyznawana jest, w drodze decyzji administracyjnej, przez Szefa Urzędu do Spraw Kombatantów i Osób Represjonowanych, na wniosek osoby uprawnionej.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana w szczególności na częściowe pokrycie kosztów zakupu wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego lub wyrobów medycznych, dostosowanie pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju niepełnosprawności.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana, jeżeli:
- dochód osoby samotnie gospodarującej nie przekracza kwoty odpowiadającej 220% najniższej emerytury, ogłaszanej przez Prezesa Zakładu Ubezpieczeń Społecznych na podstawie art. 94 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. z 2018 r. poz. 1270 i 2245 oraz z 2019 r. poz. 39), zwanej dalej „najniższą emeryturą”. Aktualna wysokość kryterium dochodowego: 2 420 zł.
- dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 150% najniższej emerytury, tj. 1 650 zł.
- dochód osoby samotnie gospodarującej lub dochód na osobę w rodzinie nie przekracza kwoty odpowiadającej 300% najniższej emerytury, tj. 3 300 zł w przypadku gdy wnioskodawca:
- pobiera rentę inwalidy wojennego lub wojskowego,
- jest osobą całkowicie niezdolną do pracy i do samodzielnej egzystencji.
Pomoc pieniężna jednorazowa może być przyznana do wysokości 150% najniższej emerytury, tj. do kwoty 1.650 zł, przy czym pomoc przeznaczona na częściowe pokrycie kosztów zakupu wózka inwalidzkiego, sprzętu rehabilitacyjnego, wyrobów medycznych lub dostosowanie pomieszczeń mieszkalnych do rodzaju niepełnosprawności może być przyznana do wysokości 300% najniższej emerytury, tj. do kwoty 3.300 zł.
Pomoc pieniężna jednorazowa jest przyznawana nie częściej niż raz na 12 miesięcy.
Do pobrania dokumenty:
- Wniosek o przyznanie jednorazowej pomocy pieniężnej na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych
- Wniosek o przyznanie jednorazowej pomocy pieniężnej na podstawie ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego
- Wniosek o przyznanie jednorazowej pomocy pieniężnej na podstawie ustawy z dnia 31 maja 1996 roku o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich
- Wniosek o przyznanie okresowej pomocy pieniężnej na podstawie ustawy z dnia 20 marca 2015 r. o działaczach opozycji antykomunistycznej oraz osobach represjonowanych z powodów politycznych
- Wniosek o przyznanie okresowej pomocy pieniężnej na podstawie ustawy z dnia 24 stycznia 1991 roku o kombatantach oraz niektórych osobach będących ofiarami represji wojennych i okresu powojennego
- Wniosek o przyznanie okresowej pomocy pieniężnej na podstawie ustawy z dnia 31 maja 1996 roku o osobach deportowanych do pracy przymusowej oraz osadzonych w obozach pracy przez III Rzeszę i Związek Socjalistycznych Republik Radzieckich
- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Uncategorised
Szanowni Państwo!
Zwracamy się z prośbą o pobranie, wypełnienie oraz dostarczenie do sekretariatu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Stalowej Woli, przy ul. Dmowskiego 1 niniejszej ankiety, która posłuży zidentyfikowaniu potrzeb osób opiekujących się osobami niepełnosprawnymi, których stan fizyczny, psychiczny lub umysłowy trwale lub okresowo utrudnia, ogranicza bądź uniemożliwia wypełnianie ról społecznych, a w szczególności ogranicza zdolności do wykonywania pracy zawodowej.
Niniejsza ankieta służy ułożeniu programu, tematów i informacji dotyczących opieki nad wskazanymi wyżej osobami. Pytania są zamknięte – właściwą odpowiedź prosimy wybrać z dostępnych opcji odpowiedzi lub otwarte – prosimy o napisanie paru słów odpowiedzi.
Do pobrania ANKIETA
- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Uncategorised
Nagrody i wyróżnienia otrzymane przez Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Stalowej Woli. Informacje wkrótce...