- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
Do pobrania:
- Wykaz ośrodków interwencji kryzysowej
- Wykaz organizacji pozarządowych udzielających pomocy osobom / rodzinom dotkniętym przemocą w rodzinie
- Baza danych osób nadzorujących lub koordynujących na terenie województwa podkarpackiego realizację działań poszczególnych służb z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie
- Wykaz punktów konsultacyjnych (PK), punktów interwencji kryzysowej (PIK) i in. podmiotów, udzielających pomocy osobom/rodzinom dotkniętym przemocą w rodzinie
- Pismo przewodnie
- Wykaz podmiotów realizujących programy oddziaływań korekcyjno-edukacyjnych dla osób stosujących przemoc w rodzinie
- Wykaz podmiotów realizujących programy psychologiczno-terapeutyczne dla osób stosujących przemoc w rodzinie
- REJESTR JEDNOSTEK SPECJALISTYCZNEGO PORADNICTWA WOJEWÓDZTWA PODKARPACKIEGO
- Wykaz Specjalistycznych Ośrodków Wsparcia dla Ofiar Przemocy w Rodzinie
- Rejestr miejsc, w których gmina udziela tymczasowego schronienia w schroniskach dla osób bezdomnych, schroniskach dla osób bezdomnych z usługami opiekuńczymi, noclegowniach oraz ogrzewalniach, w województwie podkarpackim
- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
W dniu 30.03.2016r. Minister Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej ogłosił otwarty konkurs ofert i zaprosił do składania wniosków na realizację projektów w ramach Programu Osłonowego "Wspieranie Jednostek Samorządu Terytorialnego w Tworzeniu Systemu Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie".
- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
W Centrum Edukacji Zawodowej w Stalowej Woli realizowane są następujące działania w zakresie przeciwdziałania przemocy w rodzinie.
- Lekcje wychowawcze o tematyce:
- agresji,
- przemocy w rodzinie.
- Program profilaktyczny dotyczący uzależnienia od środków psychoaktywnych pt. "Odlot – dokąd?" realizowany w formie zajęć warsztatowych dla uczniów oraz pogadanki dla rodziców.
- Program rówieśniczy realizowany z udziałem liderów młodzieżowych pt. "Chrońmy młodość w sieci" realizowany w formie zajęć warsztatowych dla uczniów i prelekcji dla rodziców.
- Szkolenia Rady Pedagogicznej dotyczące przemocy w rodzinie.
- Zajęcia dla uczniów z udziałem pracownika Komendy Powiatowej Policji w Stalowej Woli.
- Organizowanie szkoleń, prelekcji i porad dla rodziców.
- Paca pedagoga szkolnego w Grupach Roboczych mająca na celu diagnozę problemów występowania przemocy w rodzinie i podejmowanie działań wynikających z procedury "Niebieskiej Karty".
- Rozpowszechnianie informacji na temat:
- bezpiecznego schronienia dla osób dotkniętych przemocą w rodzinie
- praw osób będących ofiarami przemocy
- programów korekcyjno- edukacyjnych
- instytucji udzielających wsparcia i pomocy dla osób doświadczających przemocy (SOWiIK).
- Doskonalenie warsztatu pedagoga szkolnego poprzez udział w konferencjach i szkoleniach superwizyjnych.
- Autor: Jacek Dul
- Kategoria: Przeciwdziałanie przemocy w rodzinie
W ramach Szkolnego Programu Profilaktyki i Szkolnego Programu Wychowawczego wychowawcy klas, nauczyciele, dyrekcja oraz pedagodzy szkolni podejmują następujące działania:
- udział w programie "Chrońmy Młodość";
- udział pedagogów szkolnych w spotkaniach grup roboczych w MOPS w Stalowej Woli i OPS skąd pochodzą uczniowie naszej szkoły;
- współpraca z Komendą Powiatową Policji – organizowanie spotkań dla uczniów, rodziców uczniów w ramach wywiadówek, dla nauczycieli w ramach szkolenia Rady Pedagogicznej;
- współpraca z Sądem Rejonowym III Wydział Rodzinny i Nieletnich – kuratorami społecznymi i zawodowymi, Powiatowym Centrum Pomocy Rodzinie, Stalowowolskim Ośrodkiem Wsparcia i Interwencji Kryzysowej w Stalowej Woli, Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną;
- kierowanie uczniów do udziału w programie Fred goes net- Poradnia Profilaktyki i Terapii Uzależnień Monar;
- warsztaty integracyjne wyjazdowe Przyszów – Ruda dla uczniów klas pierwszych;
- współpraca z Urzędem Miasta w Stalowej Woli – realizacja programu dla młodzieży "Odlot – dokąd?";
- opracowanie przez uczniów klas pierwszych kodeksu właściwego zachowania – wychowawcy;
- zapoznanie uczniów z normami i zasadami obowiązującymi w szkole i w społeczeństwie (wybrane zagadnienia z Statutu Szkoły, Konwencji o Prawach dziecka ) – wychowawcy i pedagodzy szkolni;
- wypracowanie z rodzicami form komunikowania się z dziećmi w ramach spotkań indywidualnych, wywiadówek;
- udzielanie uczniom pomocy w eliminowaniu napięć i konfliktów, w rozwiązywaniu kłopotów osobistych / rozmowy indywidualne;
- pomoc dla uczniów nieakceptowanych i odrzuconych przez grupy rówieśnicze / rozmowy indywidualne;
- pełnienie dyżurów w czasie przerw szkolnych ze szczególnym zwróceniem uwagi na formy zachowania uczniów - nauczyciele w ramach dyżurów;
- przekazywanie wychowawcom klas materiałów informacyjnych i scenariuszy lekcji do wykorzystania w pracy wychowawczej dotyczącej przemocy;
- prowadzenie systematycznych rozmów i spotkań z rodzicami uczniów sprawiających kłopoty wychowawcze, bieżące informowanie rodziców o problemach uczniów – w ramach wywiadówek, dni otwartych dla rodziców, spotkań indywidualnych z wychowawcami i pedagogami szkolnymi;
- zwrócenie uwagi na problemy związane z tzw. cyberprzemocą, uświadamiane zagrożeń płynących z mediów, kształtowanie postawy krytycyzmu wobec Internetu, telewizji i prasy – zajęcia warsztatowe dla uczniów – nauczyciele, wychowawcy, nauczyciele informatyki, pedagodzy;
- zajęcia warsztatowe dla uczniów wszystkich klas w zależności od zgłaszanych potrzeb - pedagodzy;
- budowanie pozytywnych relacji międzyludzkich, wyrabianie umiejętności rozwiązywania konfliktów oraz organizowanie lekcji wychowawczych dotyczących tolerancji, kultury osobistej, szacunku dla siebie i innych;
- wyrabianie wrażliwości wśród uczniów na krzywdę innych poprzez pogadanki na lekcjach wychowawczych i w sytuacjach indywidualnych;
- kształtowanie kultury języka – lekcje wychowawcze, lekcje j. polskiego;
- wskazywanie sposobów kulturalnego spędzania wolnego czasu – wychowawcy, nauczyciele, pedagodzy;
- doskonalenie empatii, umiejętności słuchania i rozumienia innych ludzi, kształtowanie umiejętności zawierania kompromisów, współpracy w grupie, nabycie umiejętności rozwiązywania konfliktów – warsztaty w klasach, lekcje wychowawcze, lekcje wychowanie do życia w rodzinie;
- rozwijanie krytycyzmu w stosunku do negatywnych wzorców przedstawionych np. przez media – pogadanki na lekcjach wychowawczych, w czasie spotkań z pedagogami, psychologami, nauczycielami;
- umieszczenie na korytarzu szkolnym informacji dotyczących instytucji udzielających pomocy w różnych sytuacjach życiowych.